Громадянська освіта

РОЛЬ КУРСУ

“МИ – ГРОМАДЯНИ УКРАЇНИ”
В СИСТЕМІ ФОРМУВАННЯ
СВІТОГЛЯДНИХ ПЕРЕКОНАНЬ УЧНІВ
Сьогодні в світі значно зростає роль суспільних та гуманітарних наук для розв’язання соціальних проблем, зростає інтерес до вивчення людини як особистості, культурного, духовного змісту індивіда та суспільного життя в цілому. Відомий французький філософ Леві-Строс зауважив, що “ХХІ століття стане століттям гуманітарних наук, або його не буде зовсім”.
Значне місце в системі соціально-гуманітарних наук посідає громадянська освіта, освіта для демократії, завданням якої є створення умов для виховання людини, для якої демократичне громадянське суспільство є середовищем розкриття її творчого потенціалу, задоволення особистих і суспільних інтересів, виховання громадянськості, яка передбачає усвідомлення власної ролі в житті суспільства, дійове прагнення його вдосконалення відповідно до демократичних норм і цінностей.
Головним у цьому предметі є відкритість власного досвіду, відсутність заборонених тем, плюралізм, толерантність, свобода вибору, відповідальність за власні висловлювання, повага до кожної окремої індивідуальності та її прав.
Важливі суспільні проблеми потрібно не лише обговорювати на роках, робити предметом дебатів, дискусій, але й відтворювати у методах і формах навчальної роботи. А застосування сучасних інтерактивних методів навчання, суть яких зводиться до навчання, що відбувається шляхом взаємодії всіх тих, хто навчається, у співпраці, де вчитель виступає лише в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів, дозволить розширити поняття громадянської освіти за межі одного навчального курсу і застосувати низку тем і заходів у позаурочній діяльності.
Інноваційні курси громадянської освіти покликані сприяти процесам становлення демократичного суспільства в Україні. Їх викладання повинні здійснювати вчителі творчі, демократичні за поглядами, готові до сприйняття нового.
Курс за вибором “Ми – громадяни України” є курсом громадянської освіти 9-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Він інтегрує знання з політології, соціології, соціальної психології, економіки, філософії, конкретизує, доповнює і поглиблює зміст суспільствознавчих дисциплін загальноосвітнього навчального закладу.
Головна мета курсу “Ми – громадяни України” – створити умови для становлення людини, здатної гідно існувати і само реалізуватися за складних умов ХХІ століття, для формування соціально компетентного, активного, відповідального громадянина і патріота України.
Завданнями курсу є:
       розвиток емоційно-ціннісного ставлення до життя, загальнолюдських  та на­ціональних духовних цінностей, формування активної позиції особистос­ті, набуття досвіду громадянських дій, демократичної поведінки й ефектив­ного спілкування;
       розвиток умінь і навичок конструктивно-критичного мислення, комунікативних навичок, ініціативи, самостійності, навичок колективної діяльності й прийняття колективних рішень;
       усвідомлення власної ідентичності, належності до українського народу, виховання поваги до народних традицій і культури, шанобливого й толерантного ставлення до культури і традицій інших народів;
       опанування основ знань про принципи й цінності демократичного громадянського суспільства, життя й діяльності людини в такому суспільстві, про роль і функції демократичної держави, про можливості громадян впливати на політику й життя своєї громади та держави загалом.
Цим завданням відповідає структура навчального курсу. Вона передбачає озна­йомлення учнів із поняттями “демократія”, “громадянське суспільство”, “громадян­ство”, “права людини та громадянина в Україні”, “взаємна відповідальність держави та громадянина”, “політична система України”, “ринкові відносини як економічна основа демократії”, “цінності у громадянськості демократичному суспільстві”. Нав­чальний матеріал курсу враховує реалії українського суспільного життя й сучасні засади розвитку демократії в Україні. Разом з тим, адаптовано досвід громадянської освіти розвинених країн світу.
Зміст курсу побудований за принципом: від демократичної людини до демократичного суспільства. Перший розділ курсу “Я і ми: як жити разом” передбачає формування в учнів умінь і навичок ефективної демократичної комунікації, досвіду толерантної поведінки, розв’язання конфліктів, прийняття індивідуальних і групових рішень, що створює реальні підстави для розуміння основної теоретичної частини курсу і особистісного зростання шляхом формування в учнів демократичних громадянських емоційно-ціннісних орієнтацій і відповідних форм поведінки й діяльності.
Другий розділ “На шляху до демократії” знайомить учнів із основними поняттями курсу – демократія, громадянське суспільство, права людини і громадянина в історичному контексті, із надбаннями світової демократичної традиції через опрацювання відповідних джерел.
Третій, четвертий і п’ятий розділи послідовно формують в учнів розуміння головних політичних, соціальних, економічних, соціокультурних характеристик сучасного демократичного громадянського суспільства в Україні. У шостому розділі висвітлено проблеми взаємовідносин між представниками різних народів і національностей, які живуть у нашій державі.
Курс передбачає участь школярів у суспільному проекті “Громадянин”, який є моделлю практичного застосування набутих знань із громадянознавства і сприятиме формуванню в учнів відповідного досвіду громадянської дії.
Кожен урок передбачає різні види пізнавальної розумової та навчальної активності учнів.
Адже зміст програми і посібника для учнів не містять надмірного обсягу матеріалу, вможливлюючи застосування різноманітних методів. Для успішного досягнення мети курсу передбачено широке використання інтерактивних методів навчання: “мозковий штурм”, дискусії, моделювання, вивчення казусів, взаємонавчання, робота в малих групах, рольові ігри, драматизації, які поєднуються з традиційними для нашої освіти навчальними методами.
Викладання курсу передбачає створення на уроках максимально демократичної атмосфери, самостійних дій і відповідальності учнів на рівні їхнього розвитку. вчителі мають слугувати взірцем демократичних відносини, а заняття з курсу треба будувати на демократичних принципах.
Вивчення засад демократії не слід розглядати як ізольований предмет, який можна опанувати впродовж певного терміну. Воно має поширюватися за межі занять з курсу, оскільки шкільне життя є складовою освіти дитини й охоплює взаємовідносини між учнями і учителями вчителів один з одним та з адміністрацією, діяльність, до якої дитина залучена, обов’язки, які вона виконує. Діти навчаються свободі, що їм надається, і правилам, що її обмежують. Зрештою, вони переймаються надіями, котрі покладають на них дорослі. Тож, щоб навчити засад демократії, треба використовувати всі ці можливості, ефективно поєднуючи шкільну й позашкільну діяльність.
Перед освітою України в умовах демократизації суспільства постають нові завдання. Одне з них – формування особистості громадянина правової держави. Курс за вибором “Ми – громадяни України” має послідовно сприяти становленню людини, здатної гідно існувати і само реалізуватися у складних реаліях сьогодення, забезпечувати формування соціально компетентного, активного, відповідального громадянина і патріота України. творячи словами Авраама Лінкольна, зробити “філософію класу одного покоління філософією уряду наступного покоління”.

Немає коментарів:

Дописати коментар